7 tips voor meer rust en ruimte (van Patty Golsteijn)

Werk minder uren per week (en werk daardoor een stuk effectiever).

Zo volg je nooit een webinar en zo twee op een avond. Eén van de webinars die ik op donderdag 11 september volgde was die van Patty Golsteijn. Zij is minimalist en leert jou als zelfstandig professional hoe te kappen met alle crap in je werk en je leven.

Ik was nieuwsgierig naar de 7 tips die zij mij zou geven. Ik heb ze opgeschreven in mijn nieuwe Flow Weekly en ik deel ze graag met jou zodat jij ook kan profiteren van deze tips.

  1. Stel een social media blocker in
  2. Minimaliseer je kledingkast
  3. Verwijder ideeën van je to-do-list
  4. Stel jezelf regelmatig de vraag “Hoe kan ik het nog eenvoudiger doen?”
  5. Plan één focusdag per week
  6. Werk minder uren per week
  7. Slaap er een nachtje over

Wat kost jou veel tijd?

Zijn er nog (andere) zaken in je leven die je veel tijd en moeite kosten? Zoals het up-to-date houden van je website? Je bedrijfspagina op Facebook beheren? Regelmatig nieuwsbrieven versturen? Ik help je er graag bij! Neem even contact op via de mail.

Toelichting op de 7 tips

Social media blocker

Ik wist dat social media blockers bestaan, en ik kan me voorstellen dat het werkt. Maar hoe doe je dat als je veel contacten onderhoud via Facebook (via de chat) en als je diverse Facebookpagina’s beheert (ook van anderen)? Daar ga ik een middenweg in zoeken en vinden.

Kleding wegdoen

Minimaliseer je kledingkast (en je badkamerspullen). In mijn badkamer heb ik alleen het broodnodige, verder niets (shampoo, crèmespoeling, tandpasta, tandenborsel en scheermes). Daar hoef ik niets te bezuinigen. In mijn kledingkast heb ik laatst wel wat opgeruimd. Twee shoppers staan (al twee maanden) klaar om weg te brengen. Maar de echte tip van Patty was: vul twee koffers met al je kleding voor zomer en winter. Kies de kleding die je echt heel fijn vindt en dat moet genoeg zijn! Ik ga nog eens kritisch kijken. Het is waar dat je sommige kleding vaak draagt en sommige kledingstukken vrijwel nooit…

Je to-do-list

Alleen zaken die je echt van plan bent om te doen zet je op je to-do-list. Niet meer dan dat. Alle ideeën, voor ooit in de toekomst, zet je bijvoorbeeld in Evernote. Ik gebruik zelf Google Docs. En Evernote. En ik werk grotendeels volgens het principe van Getting things done. Dan houd je ook diverse lijsten bij.

Hoe kan het nog eenvoudiger?

Dat is voor mij een hele waardevolle tip en wil ik echt vaker gaan gebruiken. Help jij mij herinneren?

Eén focusdag

Afgelopen juni heb ik een Focusweek gehad in De Berghut. Het is inderdaad heel verstandig om een dag per week je niet te laten afleiden door mail, afspraken en social media. Ik ga ‘m invoeren. Maar euh… welke dag dan?

Minder uren werken

Dat staat op mijn to-do-list, om dat te gaan doen.

Slaap er een nachtje over

Dat komt wel goed! Over het algemeen maak ik geen overhaaste beslissingen.

2016-10-19T22:02:57+00:00